Letecký den 2014 Frýdlant – tak jaký byl?

Pátek 13. 6. 2014

Aktivní členové našeho klubu nenechali přípravu Leteckého modelářského dne na poslední chvíli. V pátek jsme byli na našem letišti nastoupeni už po druhé hodině  to i přes ne zrovna optimistické předpovědi dosud oblíbeného norského radaru „Norů“ . Plocha byla již posekána od našeho sekáče Václava. Vrhli jsme se na přípravu stojánek modelů, rozšíření a vytyčení prostoru pro diváky a také na postavení důležitého znaku letiště – větrného rukávu. Jsme již sehraná parta a tak nám šla práce rychle od ruky. Jasně,  bylo nutné prodiskutovat a řešit drobnosti typu, zda kolík má být víc vpředu, nebo vzadu, ale to k přípravě prostě patří.

Na večer jsme vyzvedli objednané  stany pro piloty a lavice se stoly. Stavba stanů se zpočátku zdála komplikovaná, neboť bez návodu nám připadalo, že některé tyčky přebývají a kupodivu, některé zase scházejí.  Naštěstí máme mezi sebou i takové borce, kteří zvládnou rozmotat totálně zamotané šňůry k větrnému rukávu a tak nebyl problém hlavolam s tyčkami vyřešit. První střecha byla hotová a za nedlouho i druhá. Úkol dne byl splněn.  Na letišti zůstala jen hlídací služba (Míra a Arnošt), která si spolu s ostatními zpříjemnila večer dobrým vínem a grilováním klobás. Už nám fungovala centrála a tak se stanem linula i vůně kávy.

Sobota – 14. 6. 2014

Ráno „Norové“  hlásí na odpoledne přeháňky! Přáli jsme jim, aby si zkazili reputaci, spletli se a rychle svou předpověď přepočítali. Ale oni ne, a ještě zpřesňovali v podobě srážkových vln! Hrůza!

Raději kontrolně voláme Teamu Jarolímek do Prahy – seznámili jsme je se situací a předpovědí, odpověď byla – „VYRÁŽÍME, do deseti jsme u vás.“ A bylo rozhodnuto. Urychleně mažeme připravené SMSky o zrušení akce pro pozvané piloty a diváky a vyrážíme pro své modely.

Okolo desáté Team Jarolímek dorazil. Teplota se pohybovala okolo 17°C a my ve větrovkách užasle hleděli, jak oba borci vystupují z auta jen v letních kraťasech a v krátkých tričkách. Sice padlo pár poznámek o otužilých Pražácích a nádherném teplém počasí v Praze, ale přivítání bylo vřelé a upřímné.

Postupně doráželi i ostatní pozvání piloti. Blíží se karavan, je to tutovka, modeláři z Jičína jsou tu. Kerosin bude ve vzduchu.  Další překvapení, přijíždějí i piloti, které jsme nepozvali a přitom známe jejich modely z časopisů, nebo vyprávění.  Nejdřív úlek, že se nám to organizování vymklo z ruky. Postupně však zjišťujeme, že zde sehrála roli i zvědavost pilotů, jak to tady u nás na severu vypadá a kam to ti jejich kamarádi už dva roky vlastně jezdí. Kolona z Německa je zde také a opět upřímné „Servus a herzlich willkomen“. Poslední auto je tu a má polskou SPZku. Zbyszek dorazil. Jsme kompletní.  Bomba jsme fakt mezinárodní!

Protože účast takových es zavazuje okamžitě vylepšuji svůj elaborát úvodní řeči a nezbytných bezpečnostních pravidel pro létání.

Máme svého spíkra, máme řídícího létání, máme šéfa parkoviště, máme mobilní WC, máme kecaly, máme piloty, bohužel máme i Nory s předpovědí.  Náš tým je dokonalý. Hrdě vyvolaný povel k Briefingu je tu. Pravda posbírat piloty se podařilo až na druhý pokyn, ale co, taky nepřistanu pokaždé hned na poprvé a musím opakovat.

Přivítání jménem klubu, seznámení s prostorem na přípravu a létání, organizaci jednotlivých vystoupení, definice dress codu, občerstvení. Bezpečnostní pravidla máme také za sebou a do vzduchu se dostávají brzy první modely.

Letecký den – létání

Nechci se dopustit chyb při hodnocení létání, jistě bych chtě nechtě vyzdvihával především vystoupení nás Frýdlanťáků. Takže ve zkratce: Team Jarolímků opět ukázal, co je to vrcholová akrobacie, a že to prostě nějak nepochopitelně jde uřídit (mimochodem mám stejným způsobem ovládaný plyn 😎 , hm, ale bohužel nějak mi to nestačí… 🙁 ).

Všechny modely byly něčím unikátní a piloti předváděli opravdu super výkony. První světová (jednoploch, dvouploch), Druhá světová (paráda i dvoumotorák s nádherně vyladěnými motory a úžasným letovým projevem), cvičné, turistické, elektrické, motorový větroň, aerovlek.  A je to tu, řev turbíny a to ne jedné, pokřtil naše letiště. Omamná vůně kerosinu a dokonalý letový výkon. No a pak Ty Norové! Poslali nám první vlnu deště a zopakovali to několikrát. Neseme to statečně. Nutno podotknout, že i diváci a nebylo jich málo. Postupně zjišťujeme, že Norové se jen tak nedají a déšť posílají v pravidelných intervalech.

Fascinující pozorovat piloty stěhovat a přikrývat modely a to několikrát. Je vidět, že jsou všichni znalí a připraveni, neboť mají i plachty. Na ploše je pod deštěm jen letka z Frýdlantu… No co aspoň se Cessna konečně opláchla (bohužel není to tak a do Karlovi žluté Extry zřejmě zateklo a večer se zřítila s řevem motoru k zemi, totálka!). Při třetím zakrývání modelu Ultimate potutelně komentuji jeho skvělému pilotovi poznámku o častém přesunu, že jsme při plánování akce mysleli i na trénink kondičky všech pilotů. Oddychl jsem si, že klacky v oplocení držely dobře a nebyly použity, jako odpověď, na mou poznámku o zkoušce tělesné zdatnosti.

Letový čas vypršel, každý si našel na obloze své místo a každý ukázal, co v něm je.  Postupně rozebíráme modely a se všemi se loučíme. Někteří jsou ještě drobet mokří, ale získáváme pocit, že se snad všem u nás líbilo a to i tehdy, když Norové splnili svou předpověď. Trapas při loučení s B25, ale neboj příště, tedy příště, to napravím a vyrovnám. Všem mockrát díky za účast a výkony. Věřím, že mluvím i za diváky.

Letecký den –organizační  tým

Organizování akce je vždy závislé na celkovém výkonu týmu. Můj pocit je, že jsme všichni členové odvedli dobrou práci a všem tak patří velké poděkování. Máme již trochu zkušenosti a je to znát.  Dovolím si však vyzdvihnout našeho spíkra Valdu. Díky, podal jsi skvělý výkon, a pokud budeme připravovat desku cti, budeš na prvním místě.

V neposlední řadě chci poděkovat našim sponzorům, společnosti Grain za umožnění akci uskutečnit na jejich pozemku a za posekání celé plochy, firmě Apera za úchvatná trička, díky kterým zářili piloti s nádherným logem akce i v přívalech deště. MÚ Frýdlant , společnosti ASA,  FDLnet.CZ s.r.o.- Frýdlant, AHA KOMÍN-HAUER MAREK Frýdlant, Autodílna Jaroslav Starove –  Andělka, Autodílna a pneuservis Pavel Šantroch – Pertoltice, společnost Václav Albrecht-Frýdlant, Věra Vokurková-Prodejna smíšeného zboží Černousy a  mediální podporu akce rádiu RCL.

Poděkování také patří firmě, která zabezpečila catering pro piloty a návštěvníky.

Snad i návštěvníci ocenili, jaké úžasné modely letadel měli možnost vidět a omluví nás za mizerné počasí. Zkusíme s Nory navázat užší kontakt, nebo je prostě vyměníme za ČHMÚ! Rok 2015 se již blíží…

Další fotografie z akce na stránce Fotogalerie a

Zaznamenal M.

LD 2014131 LD 2014105 LD 2014111 LD 2014160